I love superfood smoothies

RAW, VEGAN, GLUTENVRIJ

1

Notenmelk maakt je smoothie lekker romig en vol. Hieronder volgt het recept.

Notenmelk

Ingrediënten

1 kop noten
1 liter (puur) water
2 dadels, ontpit en in stukjes
Mespuntje zout

Bereiding

Laat de noten 8 tot 48 uur in een kom water weken. Giet het water af. Doe alle ingrediënten in een blender en blender 2 minuten. Leg een notenmelkzak of dunne theedoek in een kom of wijde kan en giet de inhoud erin. Pak de uiteinden van de theedoek bij elkaar en knijp de melk eruit. Je kunt de melk zo opdrinken op blenderen met fruit tot een smoothie.

Tips

Het zout brengt de zoetheid van de dadels naar boven. Om notenmelk zoeter te maken, kun je meer dadels toevoegen. Hoe lang een noot dient te weken, is afhankelijk van het soort noot. Je kunt onder andere hazelnoten, amandelen, cashewnoten,
paranoten of walnoten gebruiken. Houdbaarheid in de koelkast: 3 tot 5 dagen.

Het is een fluitje van een cent om met een goede blender zelf deze basismelk te maken. Het bespaart je een hoop geld en het milieu profiteert er ook van, want je hoeft minder verpakkingen weg te gooien. In de basismelkrecepten wordt een theedoek of een zogenaamde notenmelkzak gebruikt. Een notenmelkzak is gemakkelijk in het gebruik en als je deze vaker gebruikt, is het een goede investering.

Voordat je begint met het maken van de smoothies, nog een paar handige tips:

• Vloeistoffen die je superfoodsmoothies dunner maken, zijn bijvoorbeeld vruchtensap, water, notenmelk en kokoswater.
• Ingrediënten die je superfoodsmoothie dikker maken, zijn onder andere dadels, kokosolie,
avocado, banaan, baobab, appel, incabessen, hennepzaad, chiazaad en psylliumvezels. Alle
superfoodpoeders maken de smoothie dikker.
• Romigere smoothies maak je met avocado, banaan, verse kokosnoot, mango, ongebrande
cashewnoten, notenmelk of rijstemelk.
• Proef je smoothie vooraf altijd en voeg eventueel toe wat je nog nodig lijkt.
• Als je smoothie te zoet is, kun je citroen, water of groene bladgroenten toevoegen.
• Eet je smoothie na het klaarmaken zo snel mogelijk op om verkleuring en verslechtering
van de smaak te voorkomen. De smoothie bevat dan ook nog alle voedingsstoffen.
• Smoothies kunnen twee tot drie dagen in een afgesloten beker in de koelkast worden bewaard. De vezels houden het oxidatieproces tegen.
• Schaf een schriftje aan waarin je opschrijft welke smoothies je goed bevallen en waar je
jouw eigen superfoodsmoothierecepten in kunt schrijven. Je vergeet namelijk snel wat er nou in die geslaagde smoothie ging en het zou jammer zijn als je heerlijke recepten verloren gingen.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *